tirsdag den 28. juli 2009

Bage brød, bage flutes, bage boller…

I disse dage bager jeg (nogle gange sammen med Fili) brød… En af årsagen er, at vi prøver at spise sundt – og lækkert hjemmebagt brød kan man jo få som man vil have det… :-)


Desuden har jeg det egentlig bedst med at vi selv laver brødet. Vi ved, hvad der er i, det er billigere og det er helt klart et hit når det er lunt.

diætistens fiberbrød



Brødene på billedet er Fiberbrød – det er bagt med hvedeklid, helt uden fedtstof og kun med hvedemel. Det er rigtig lækkert saftigt – også på 2. dagen.



I sidste uge stod den på grove flutes med soltørrede tomater og græskarkerner, gulerodsboller i weekenden. I fryseren ligger stadig lidt rugflutes, og der er nybagte grovflutes med rug- og hvedekerner - noget af dejen blev til pølsebrød..

Det bedste er nu når der er hjemmebagt rugbrød… Og rugbrød skal altså bare bages med surdej!!! Og helst i en rigtig rugbrødsform, så skiverne bliver pæne og der ikke kommer “låg” på brødet – den falder nemlig altid af når man skærer det… Formen jeg bruger er fra EVA, den er beklædt med silikone og det er SÅ nemt…

Da jeg boede hjemme var det en regel, at den, som stod op og tog rugbrødet ud af ovnen om morgenen, fik endeskiven, som var lækker sprød. Her i huset har vi ikke timer på ovnen, så jeg planlægger, hvornår brødet er færdigt og så giver resten jo ligesom sig selv, ikk… :-)


Fiberbrød:

15 g gær

2 dl kærnemælk

6 dl vand

1 spsk salt

2 spsk farin

200 g hvedeklid

50 g hørfrø

650 g hvedemel


Gæren udrøres i vandet. Tilsæt resten UNDTAGEN hvedemel. Lad det stå i 2-3 timer. Tilsæt hvedemel, ælt GRUNDIGT. Lad dejen stå køligt i 12-14 timer. Hæld dejen i 2 forme og bag brødene ved 200 grader i ca. 45 min.

1 kommentar:

Clemme/Trine sagde ...

Uuuhhmmmm hvor ser det godt ud :) Glæder mig til at smage i aften, og til at se dig og min lille trold :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...